Jouw-Schouw
Na ondertekening van de offerte wordt er een afspraak gemaakt voor een eventuele schouw, de montage en/of installatie. Mocht er enige twijfel zijn over de staat van het dak waar de zonnepanelen op gemonteerd (zouden) worden, dan is het sowieso een goed idee om een voorinspectie te laten uitvoeren.
Vooraf schouwen voorkomt namelijk de teleurstelling die een onveilig dak met zich meebrengt. Het is een relatief goedkope preventieve oplossing voor het ongemak dat mogelijk ontstaat, wanneer wij jouw zonnepanelensysteem niet mogen plaatsen op de dag dat we op je stoep staan. Uit het oogpunt van veiligheid mogen en willen we namelijk niet monteren op een dak dat mogelijk ongeschikt zal zijn om meer dan 25 jaar een zonnepanelensysteem te dragen.
Voor zo’n voorafgaand aan montage en installatie uitgevoerde voorinspectie, vragen wij een eenmalige vergoeding van 125 euro, vermeerderd met 0,21 euro transport- en/of reiskosten per gereden kilometer (inclusief BTW).
Transport en/of reiskosten voor schouw/voorinspectie berekenen we vanaf de standplaats van het installatieteam, tenzij voorafgaand aan het project anders is overeengekomen.
De meerkosten voor schouwen/voorinspectie staan na afloop van de installatie vermeld op de (eind-)factuur en worden in voorkomende gevallen niet meegenomen in eventuele aanbetalingsfacturen.
Let op! LENTE-ACTIE T/M 1 MEI 2023: VOORINSPECTIE/SCHOUW 110 EURO (inclusief BTW èn reiskosten)
Snel oplosbaar
Onze monteurs treffen bijvoorbeeld soms daken aan, waarvan de panlatten totaal vermolmd of door en door nat zijn. Terwijl een schouw dat eerder aan het licht had gebracht en een hoop ongemak bespaard was gebleven, moeten de latten dan vervangen worden. Daarvoor is externe hulp benodigd en dat kost uiteraard tijd.
Voor de verloren tijd (mits deze binnen twee uur blijft, anders worden de werkzaamheden op een andere dag hervat) brengen wij een standaardtarief van 85 euro per uurdeel en per monteur in rekening. Dit geldt alleen voor wachttijd op locatie, als de ter plaatse aanwezige vakmensen niet elders in de directe omgeving (max. 25 kilometer vanaf project) ingezet kunnen worden.
Als de werkzaamheden binnen een paar uur hervat kunnen worden, inventariseren wij namelijk of het mogelijk is om de installateurs bij een ander project in te zetten en ze later terug te laten komen. Als dat het geval blijkt, wordt het werk later die dag nog hervat. In voorkomende gevallen wordt er een ander installatieteam ingeschakeld om de werkzaamheden te hervatten, bijvoorbeeld als dat beter past in de planning.
De werkzaamheden op dezelfde dag toch uitgevoerd krijgen, kan overigens alleen als renovatie binnen een dagdeel (middag/ochtend) mogelijk is. In de praktijk dus alleen als de afspraak voor de ochtend ingepland staat, het kost immers ook nog tijd om jouw zonnepanelen te monteren en installeren.
Uitstel en/of nieuwe offerte
Indien uit de schouw blijkt dat het te gebruiken dak (nog) ongeschikt is om het beoogde zonnepanelensysteem te installeren en dat er bij de bestaande situatie niet gemonteerd en geïnstalleerd kan worden, dan beschouwen wij je opdracht als niet-verstrekt. Wat bij ongeschiktheid van het dak betekent dat je tijd krijgt om het probleem op te (laten) lossen en dat wij een nieuwe offerte uitbrengen op het moment dat het dak geschikt gemaakt is.
Blijkt ter plaatse dat de vooraf beoogde configuratie niet uitvoerbaar is, dan bieden wij een alternatief systeem aan dat zo gunstig mogelijk voor de klant uitpakt. Indien dit nieuwe aanbod niet volstaat, staat het (net als bij aanpassing van het dak) klanten vrij om te annuleren. Het enige dat we dan in rekening brengen, zijn de kosten voor de voorinspectie/schouw.
Als je wilt, kunnen we ook afspreken om t.z.t. te leveren tegen dezelfde voorwaarden die in de getekende offerte vermeld staan. Dat kan echter alleen, als er geen grote tussentijdse prijswijzigingen van de zonnepanelen en montagematerialen hebben plaatsgevonden tussen de dag van ondertekening van de offerte en de montage- en installatiedag.
Mocht het prijsverschil behoorlijk zijn ten opzichte van de dag dat je ons opdracht gaf, dan sturen wij een nieuwe offerte toe. Die nieuwe offerte is dan geheel vrijblijvend; want als tijdens de schouw blijkt dat je dak ongeschikt is, vervalt -zoals hierboven vermeld- de opdracht en brengen we alleen schouwkosten in rekening. Het restant van het bedrag dat je dan eventueel al overgemaakt hebt als aanbetaling, storten wij dezelfde week op je rekening terug.
Uiteraard gaan wij ervan uit dat je ons daarna alsnog de opdracht gunt. Kies je daarvoor, dan komen we -indien gewenst- vooraf kijken naar de veranderde situatie. Voor deze extra service brengen wij driekwart (75%) van de reguliere schouwkosten in rekening. Dat zorgt ervoor dat het ‘leed’ van de uitgestelde installatie en aanverwante misgelopen stroomopbrengst enigszins verzacht wordt.
Wachttijd monteurs
Schouwen is uiteraard lang niet altijd nodig. Als je een dak hebt dat naar Nederlandse maatstaven gebouwd is, een goede dakbedekking en constructie heeft en praktisch vrij is van objecten, dan is de kans groot dat je ook op afstand geholpen kunt worden, zonder dat een voorinspectie nodig is. Zo kun je een nog hoger rendement behalen, je bespaart immers op de eindafrekening.
Er kleven echter ook wel wat nadelen aan; niemand wil tenslotte extra wachttijd doordat een dak ongeschikt blijkt. Als net vooraf of tijdens de montage blijkt dat het dak echt niet geschikt is voor plaatsing van zonnepanelen, is het gelukkig vaak mogelijk om op dezelfde dag toch de panelen te gemonteerd en geïnstalleerd te krijgen. Wij kunnen dan binnen ons netwerk een geschikte partner inschakelen, of je geeft zelf een dakdekker/(af)timmerbedrijf opdracht om die dag nog zijn diensten te verlenen. Ruim meer dan de helft van zogenaamde ‘no-shows’ wordt zo voorkomen. Voor alle betrokkenen wel zo prettig.
Er zijn extra kosten verbonden aan de wachttijd van onze monteurs. Per uur een (gereduceerd) tarief van 85 euro inclusief BTW. Wij profiteren niet graag van het ongemak van iemand anders; we brengen dan ook een vergoeding onder het in onze branche gangbare uurtarief in rekening en proberen mee te denken om je systeem zo snel mogelijk alsnog het dak op te krijgen. Al dan niet door iemand uit ons netwerk de werkzaamheden dezelfde dag te laten uitvoeren.
Vergoeding bij afwezigheid bewoner
Als je niet thuis blijkt te zijn op het afgesproken tijdstip voor de installatie/montage, rekenen wij dezelfde tarieven als bij bijvoorbeeld ongeschiktheid van een dak gehanteerd worden. Voor elke monteur/installateur per uurdeel 75 euro, vermeerderd met 0,19 euro per gereden kilometer (alles inclusief BTW).
Bovenstaand tarief geldt voor een maximale periode van één uur. Indien het bij aankomst onmogelijk blijkt om te installeren, proberen we met je in contact te komen om te vragen of de werkzaamheden binnen een uur gestart kunnen worden – dat is echter wel meteen het maximum, anders moet er een nieuwe afspraak ingepland worden om de zonnepanelen te plaatsen. De opdracht vervalt in dergelijke gevallen niet, maar wordt uitgesteld tot een in overleg nader te bepalen datum.
Voor de gemiste afspraak brengen wij een eenmalig bedrag van 450 euro inclusief BTW als onkostenvergoeding voor verloren tijd in rekening (reis- en transportkosten van het installatieteam bij ‘no show’).
Voorafgaand aan de montage, herinneren wij je telefonisch aan bovenstaande voorwaarden. Zodat we zeker weten dat je volledig geïnformeerd bent over de mogelijkheid tot schouwen en om te vernemen of je ook wenst gebruik te maken van die dienstverlening.
Staverenstraat 13
7418 CJ Deventer
Klantenservice T: 0850-470920
Bespaaradvies T: 0850-470921
Administratie T: 0850-470922
Prijsopgave NL T: 0850-470950
Voorwaarden
Algemene voorwaarden
Privacyverklaring
Kvk nr.: 82371199
Btw nr.: NL003189425B70
Bank nr.: NL30 RABO 0352 2791 68
Informatie: service@jouw-zonnepanelen.nl